ideeën die beklijven

In ideeëngalerie New Business Arnhem [nba] helpt 7A creatieve ondernemers en kunstenaars, coöperaties, steden en agglomeraties met profilering en versterking van de aantrekkingskracht op klanten, investeerders en bezoekers. Het kan lang duren voordat een idee is gerealiseerd. Soms moeten er eerst vier keer verkiezingen (en referenda) plaatsvinden. Alleen de ideeën die het langste blijven hangen, en zich recombinatief verbinden met complementaire ideeën zoals deze, overleven (Darwin meets memetica).

Terwijl iedereen bezig was met de komst van het Nationaal Historisch Museum (NHM) introduceerde [nba] in 2008 Decathlon in Arnhem (Centrum Zuid). Het NHM kreeg meteen twee directeuren en is daarna nooit gebouwd. Maar het idee om Decathlon naar Arnhem te halen overleefde de crisis en werd zelfs even gekaapt door Nijmegen, totdat de provincie daar een stokje voor stak.

Wat Ikea deed met betaalbare meubels doet Decathlon met betaalbare sportspullen. In andere Europese steden is Decathlon een grote trekker gebleken, waarvoor bezoekers van ver buiten de regio komen. Een Decathlon past goed bij (beoogd) sportstad Arnhem. De gekozen Rijnhallocatie sluit aan bij de filosofie van Decathlon: goed bereikbaar vanuit de hele regio en ruimte voor actieve sportbeoefening. Daarom is wethouder Van Wessem vijf jaar later nog vol vertrouwen over de voorgenomen komst van Decathlon naar Arnhem. “Het gaat bij de Rijnhal niet om een nieuw grootschalig winkelgebied, maar een nieuwe functie in een be­staand gebouw op een centrale lo­catie in het bestaand stedelijk ge­bied.” legt hij uit aan De Gelderlander.

Om de sportieve profilering verder te versterken krijgt de locatie tegenover GelreDome een nieuwe naam: Olympuskwadrant. Maar gevestigde ondernemers zien Decathlon liever dichter bij het centrum. Voldoet Centrum-Oost nog aan het Decathlon locatiecriterium “bij het eerste stoplicht na de snelweg(afslag)”? De Stadsregio steunt de Rijnhal-locatie. Ook de Arnhemse burger/klant heeft een voorkeur voor het Olympuskwadrant. Zo´n richtinggevende naam werkt kennelijk aanstekelijk. Kort daarna maakt de wethouder bekend op zoek te gaan naar een nieuwe naam (en een architect) voor het Kunstencluster in Rijnboog, waar na het Preferendum over de Haven het Referendum over het Cultuurpaleis nog niet veel uitzicht op draagvlak heeft geboden. Want  er komen weer verkiezingen aan en voor je het weet gaan alle ideeën weer in de ijskelder. Intussen komt de canoncollectie van het NHM gewoon in het Openluchtmuseum en is ook dat idee nog veilig geland.
Er moet voor de vorm nog wel een bezoekje aan de Raad van State worden gebracht, maar in oktober 2015, zeven jaar na de introductie in Arnhem, is het dan echt zo ver: Decathlon definitief in de Rijnhal.

decathlon2013
vertrouwdecathlonstadsregioraad